PSEUDOTVŮRCI VELICE PILNĚ PŘIPRAVUJÍ PLNOST NEGATIVNÍHO STAVU
Ve Švédsku věří GPS víc než vlastním očím
2.2.2009
Stará moudrost praví, že nesouhlasí-li mapa s terénem, vyměnit mapu a věřit terénu je vždy snadnější, než překopat terén a slepě věřit mapě. Zdá se ale, že zdaleka ne všichni severští řidiči s tímto poučením souhlasí.
V době moderní techniky jich totiž svým navigačním přístrojům v autech přespříliš věří tolik, že některé švédské instituce se cítily nuceny vydat jasné varování.
Navigační zařízení GPS je dnes již natolik cenově dostupné, že jej může v autě používat snad každý. Zapnout GPS však neznamená vypnout mozek - mapy mohou totiž někdy osudově zradit.
Bližší a rozsáhlejší informace k tomuto tématu najdete na webu www.stahuje-cely-svet.cz .
Své by o tom mohli vyprávět například obyvatelé jedné zapadlé osady nedaleko města Halmstadu, jimž pochybení výrobců elektronických map udělalo z ospalých místních uliček kamionovou magistrálu. Lidem dlouho nebylo jasné, proč se u nich zničehonic začalo objevovat hned tolik zahraničních nákladních aut s velkými návěsy. Až intervence u výrobce paměťových karet s mapami nakonec pomohla chybu napravit.
Jistá řidička v hornaté oblasti Sälenfjällen zase svému GPS v autě věřila natolik, že když jí obrazovka ukazovala běžnou meziměstskou komunikaci, nedbala na to, co vidí v okolí, a plných 11 kilometrů jela po stezce určené sněžným skútrům. V oblasti Dalsland navigací vedený řidič 22 metrů dlouhého kamionu zajel po lesní stezce do lesa tak daleko a hluboko, že vyproštění jeho vozidla trvalo plných pět hodin.
Řidič polského minibusu ve Švédsku dokonce spadl se svým autem přímo do přehrady, protože zastaralá elektronická mapa mu ukazovala běžnou cestu a on se od miniobrazovky nad přístrojovou deskou zapomněl včas odpoutat. Ve chvíli, kdy rozdíl mezi mapou a realitou objevil, už bylo příliš pozdě.
Podle švédské pojišťovací společnosti If postihují dopravní nehody v městském provozu každého desátého severského uživatele GPS. Přílišná svázanost s elektronikou a nedostatečný kontakt s okolím jsou význačným faktorem této nehodovosti.
Obnova elektronických map je přitom ještě stále vcelku nákladná, stojí řádově tisíce korun, přičemž nové údaje jsou do map zanášeny několikrát ročně. Ve srovnání s některými následky se však i tato občasná obnova může podle severských odborníků jevit jako velmi levná.
7000 stran textů a 5000 obrázků o Vesmírných lidech Sil Světla najdete zde: